zondag 5 september 2010

Naar de RDW voor APK. Slim of niet?

APK.
Ons werd afgeraden om voor de APK naar de RDW (RijksDienst voor het Wegverkeer) te gaan.
Redenen: "te streng" en "te duur".
Maar wat is er mis aan streng zijn bij een 32 jaar oude auto? Ik heb liever dat een ervaren keurmeester die dit type auto regelmatig ziet alle gebreken vindt, in plaats van een garage die één Porsche 924 in de vijf jaar ziet.
En te duur? Van mij mag onafhankelijkheid wel iets kosten.
Een optie is natuurlijk de APK door een officiële Porsche-dealer te laten doen, maar ik vrees dat dat ongeveer twee keer de aankoopprijs kost... Dat dus dan weer niet :-)
We zijn dus naar de RDW gedaan, en dat is prima bevallen.

Das Porsche bij de RDW.

















De keuring.
De Porsche werd door twee keurmeesters aan de tand gevoeld. We mochten meekijken, ook onder de auto. Al onze vragen werden vriendelijk en duidelijk beantwoord.
We hadden verwacht dat we geen APK-goedkeuring zouden krijgen, en dat klopte.
Dit zijn de gebreken:
- Stuurhuishoes LV defect;
- Remslang LV vastzetten;
- Remleiding LV roestschade;
- LA brandstofleiding los;
- Uitlaatdemper vast zetten;
- L Dorpel Roestschade herstellen;
- LV + RV stuurkogel (adviespunt).
De verkortingen: L=Links, R=rechts, V=voor, A=achter.

Dit repareer je niet even op een achternamiddag, maar toch valt het me mee. Het is en blijft een 32 jaar oude auto.
Inmiddels hebben we de stuurhuishoezen bij Brezan gekocht. Dat viel mee: €12,30 per stuk. Brezan noemt het "Stuurhoes Audi".
Fabrikant: Spidan, Rubber stuurhoes set, nummers 83502 en 83504. Want LET OP: er is een linker een rechter stuurhoes.
In het Duits: "Lenkungsmanschettensatz".
In het Engels: "Steering boot kit".

Op dit YouTube-filmpje ziet je een korte impressie van de APK. Vooral van de terugrit :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten