zaterdag 28 augustus 2010

RDW: onvoltooid toekomstige tijd?

Wie is er goed in Nederlands? Vandaag hadden we ons voorgenomen om voor de APK naar de RDW te gaan. Die zin heeft echter iets onvoltooid toekomstigs in zich...
Nu, dat klopte.

Het resultaat telt.
Toch?
Kijk eerst maar even >>> hier <<< (vergeet niet terug te komen :-)
Maar voordat het zover was... moest er eerst nog iets gebeuren.
En dat lukte dankzij D. Gepensioneerd straaljager onderhoudsmonteur der Koninklijke Luchtmacht.
En onze held van de dag!

De weg op.
Van de RDW hadden we een kenteken-voor-een-dag toegezonden gekregen, dus vandaag konden we voor het eerst met de Porsche de weg op.

Kenteken voor één dag:



















Nu, "op de weg stilstaan", dat ging goed.

Het rijden was echter iets anders. Dat ging wel, maar helemaal niet soepel. De Porsche gedroeg zich als een Duitse primadonna en weigerde op een regenachtige dag als deze het beste beentje voor te zetten.
Wel drie beentjes, maar absoluut geen vier.
Met mijn uitgebreide kennis van auto's (geen) wist ik onmiddelijk te melden dat de Porsche op drie cilinders liep. En dus eigenlijk een 923 was.
Dat leidde enigszins tot spanningen tussen S. en mij.

Oplossing: op zoek naar de oorzaak.

Luchtledig.
Autobouwers weten allerlei slimme dingetjes te verzinnen. Daar zal ik je niet mee lastigvallen.
Maar feit is wel dat het slangetje dat je hier ziet geacht wordt luchtdicht te zijn.
Kijk eens goed. Lijkt niet op luchtdicht hè?
Klopt, dat was het ook niet.

Links de verdeler. Die jaagt op het juiste moment hoogspanning naar de juiste bougie.
En rechts het lekke slangetje:















Nadat D. uit zijn onuitputtelijke voorraad een slangtje tevoorschijn had getoverd en had geplaatst, zijn we een proefrit gaan maken.
Helaas. Wel beter, maar de motor liep nog steeds niet goed. Eerder "rauw".
Op zoek dus naar mogelijke andere storingen.

Springen vonken over?
Waar denk je aan als de motor niet goed loopt?
Juist. De bougies.
Die hebben we vervangen door fraaie nieuwe. Van Bosch natuurlijk. Zo'n Porsche accepteert geen andere nationaliteiten ;-)

De bougie (Frans woord, in het Duits is het "Zündkerze :-) wordt in het motorblok geschroefd.
Met een Zweedse moersleutel, trouwens...



















Bougiekabels er op gezet, en een proefrit gemaakt.
Helaas, geen succes... Nog steeds gepruttel.

Springen vonken over, deel II?
De verdelerkap zag er goed uit. Èn we hadden nieuwe bougies.
Op zoek naar de volgende verdachte: de kabels.
Op het oog zagen die er goed uit.
Maar D. liet zich niet misleiden, en keek achter het rubber.

En dit is wat hij zag:















De conclusie kunnen we kort houden. Niet goed.
Vonkjes kunnen best springen. Maar niet over zo'n diep gat.
Om hoge kosten voor nieuwe rubbers te voorkomen ('t blijft een dure Duitse matrone hè :-) heeft D. "operatie krimpkous" gestart.

Krimpous er over, fohn er over, en dan is dit het resultaat:














Eind goed, al goed?
Nee, nog niet.
Bij het proefdraaien hoorden we het bekende geschreeuw om aandacht van een V-snaar.

Deze dus:
























Béétje slap.
En hoe span je zo'n ding.
Het antwoord is simpel: RTFM, een bekende IT-term. : Read The F...... Manual (de F-met-puntjes laat ik aan je verbeelding over).

Bij deze:



















V-snaar spannen bleek simpel te zijn (alles is simpel als je het weet...).

De proefrit.
Het resultaat daarvan heb je al in het YouTube-filmpje aan het begin kunnen zien.
We hebben alleen maar in de wijk vorzichtige rondjes gedraaid, maar wat is zo'n Porsche snel...
Je hebt gelijk. Ik ben niets gewend... :-)

Bij de RDW zijn we niet geweest.
Maar dat komt nog wel.

woensdag 25 augustus 2010

Tweedehands onderdelen.

Tweedehands onderdelen.
We zijn op zoek naar tweedehands onderdelen voor de Porsche 924.

Op bezoek geweest bij Madebyporsche.nl voor een tweedehands tankdop. De website is er ook in het Nederlands.
MbP zit in Wijchen (bij Nijmegen). Niet geslaagd, maar aardige lui.
Als je een 944 hebt, dan ben je mogelijk aan het goede adres, er wordt er een gesloopt voor de onderdelen.

Ook een naam gekregen in Ede: Willem Huyzer, 0318 645721. Waarschijnlijk heeft hij 924-onderdelen.
Binnenkort eens bellen.

Catalogus.
Erg handig is de catalogus met alle 924-onderdelen er in. Staat op het onvolprezen 924-forum.nl.
Er staan twee versies op: 1979, en 1985.

dinsdag 24 augustus 2010

Op naar de RDW / verzekering

Opgeknapt.
Inmiddels heeft S. de Porsche voldoende opgeknapt om een APK uit te laten voeren.
Dat zal waarschijnlijk niet in een keer lukken, omdat het niet helemaal duidelijk is waarom de Porsche een jaar gelelden APK-afgekeurd is.

Waarom de RDW? We zijn daar tot nu toe zeer vlot en goed geholpen. En omdat ze onafhankelijk zijn. En de prijzen zijn niet gek.
Kosten APK: €31, kosten APK herkeuring: €26.

RDW-gegevens.
Ben je op zoek naar de gegevens die de RDW over je auto heeft, dan vind je die hier.
Het bevat meer gegevens dan je in eerste instantie ziet. Klik maar eens op de vier kolommen waar de pagina uit bestaat. Daar staat bijvoorbeeld ook of een auto gestolen is of niet.

Schermafdruk van de RDW-gegevens.
























Kenteken voor een dag.
Om met een verlopen APK of geschorst kenteken naar de RDW te rijden heb je een kenteken-voor-een-dag nodig. Onze lokale RDW stuurt die binnen een dag toe. Zonder kosten. Netjes.

Verzekering.
Na een zoektocht naar een goede en betaalbare oldtimerverzekering zijn we bij OVHV terecht gekomen. OVHV staat voor Onderlinge Verzekeringsmaatschappij Historische voertuigen. Ze zijn een "verbonden bemiddelaar voor TVM verzekeringen".
T. heeft zijn verzekering er ook afgesloten omdat dit ook mogelijk is als je pas je rijbewijs hebt. Andere verzekeraars doen dat niet.
De basisverzekering kost €7 per maand. Ook netjes.
Je kunt er nog toeters en bellen bij kopen.

zondag 22 augustus 2010

Porsche 924 voor dummies, deel I

Voel je niet aangesproken door de titel. Ik ben hier namelijk de dummy. Ik heb me de verschillende motoronderdelen laten aanwijzen, en er een kort overzicht van gemaakt.
Heb je al kennis van automotoren, sla dit dan gerust over.

Eerst de motor als geheel. Als je er op klikt, dan krijg je een flinke vergroting.
Je ziet er zeven cijfers in staan:
1. luchtfilter;
2. kachelhuis;
3. luchtinlaat;
4. injectie;
5. benzinefilter;
6. bobine;
7. verdeler.

Van ieder onderdeel tref je hierna een aparte foto aan.

1. luchtfilter. Eenvoudig open te maken. Zit er een stoffig filter in, dan is aan te raden dit te vervangen. Kost geen rib uit het lijf. Brezan verkoopt ze.



















2. het beroemde kachelhuis. De grote schijf is de bovenkant.






















3. de luchtinlaat.



















4. de benzineinjectie. Geen carburateur dus. Meer weten? Wikipedia weet alles over injectiemotoren.



















5. benzinefilter (met de slang er op). Bij ons glimmend nieuw. De benzinepomp zelf zit bij de benzinetank, onder de auto.
























6. Bobine. Maakt van de 12 volt accuspanning een hoge spanning waar de bougies prima van gaan vonken. Ook hier weet Wikipedia van alles over bobines.






















7. Verdeler. Verdeelt de hoge spanning van de bobine keurig over de vier cilinders.