zondag 5 september 2010

Naar de RDW voor APK. Slim of niet?

APK.
Ons werd afgeraden om voor de APK naar de RDW (RijksDienst voor het Wegverkeer) te gaan.
Redenen: "te streng" en "te duur".
Maar wat is er mis aan streng zijn bij een 32 jaar oude auto? Ik heb liever dat een ervaren keurmeester die dit type auto regelmatig ziet alle gebreken vindt, in plaats van een garage die één Porsche 924 in de vijf jaar ziet.
En te duur? Van mij mag onafhankelijkheid wel iets kosten.
Een optie is natuurlijk de APK door een officiële Porsche-dealer te laten doen, maar ik vrees dat dat ongeveer twee keer de aankoopprijs kost... Dat dus dan weer niet :-)
We zijn dus naar de RDW gedaan, en dat is prima bevallen.

Das Porsche bij de RDW.

















De keuring.
De Porsche werd door twee keurmeesters aan de tand gevoeld. We mochten meekijken, ook onder de auto. Al onze vragen werden vriendelijk en duidelijk beantwoord.
We hadden verwacht dat we geen APK-goedkeuring zouden krijgen, en dat klopte.
Dit zijn de gebreken:
- Stuurhuishoes LV defect;
- Remslang LV vastzetten;
- Remleiding LV roestschade;
- LA brandstofleiding los;
- Uitlaatdemper vast zetten;
- L Dorpel Roestschade herstellen;
- LV + RV stuurkogel (adviespunt).
De verkortingen: L=Links, R=rechts, V=voor, A=achter.

Dit repareer je niet even op een achternamiddag, maar toch valt het me mee. Het is en blijft een 32 jaar oude auto.
Inmiddels hebben we de stuurhuishoezen bij Brezan gekocht. Dat viel mee: €12,30 per stuk. Brezan noemt het "Stuurhoes Audi".
Fabrikant: Spidan, Rubber stuurhoes set, nummers 83502 en 83504. Want LET OP: er is een linker een rechter stuurhoes.
In het Duits: "Lenkungsmanschettensatz".
In het Engels: "Steering boot kit".

Op dit YouTube-filmpje ziet je een korte impressie van de APK. Vooral van de terugrit :-)

Oud en versleten?

De specificaties.
De Porsche 924 van S. is in 1978 op de weg gezet - nu 32 jaar oud dus.
Het gewicht is 1060 kilo. De Porsche is de Europese uitvoering met 125 PK, want er staat XK op het typeplaatje (Amerikaanse versies hebben flink minder vermogen om aan de emissienormen te kunnen voldoen).

We vermoeden dat het vermogen in de loop van de jaren afgenomen zal zijn. Toch is dit voor mij als oudere jongere de eerste auto die er met mij vandoor dreigt te gaan.
In plaats van zitten lig je er zo ongeveer in, en de vering is ontworpen voor das Autobahn. Op de keien in de straat rammelen de nierstenen heen en weer.

Als nieuwlichter heb ik de 125 PK omgerekend naar kilowatt, en dat zijn er 92. En een indruk van wat de Duitse deerne daar na 32 jaar mee weet te presteren vind je op dit YouTUbe-filmpje.