De weg terug: aansluiten
De weg terug door het doolhof is geslaagd: de ventilatormotor van de kachel zit weer in het kachelhuis.
En het kachelhuis zit weer in het motorcompartiment.
En de kachelradiator zit weer tegen het brandscherm (ja, daar komt het woord “firewall” vandaan).
En de slangen zitten weer aan de radiator. Die weer aan het koelsysteem van de motor zitten.
Alle stappen zijn uitgevoerd om de ventilatormotor weer in te bouwen en aan de praat te krijgen.
Alle stappen? Nou… ééntje nog niet.
Nog “even” wat draadjes aansluiten.
Die draadjes zitten hier tussen. Ergens…(als je op de foto klikt ziet het er nog véél erger uit :-)
Het leidde niet tot moedeloosheid bij S. Integendeel, die heeft zijn Sherlock Holmes-pet opgezet en is aan het speuren gegaan. Zoeken in het aansluitschema in het werkplaatshandboek.
Koelvloeistof.
Ondertussen heeft S. de radiateur ook weer gevuld met koelvloeistof. En bij een topklasse auto hoort natúúrlijk een topklasse koelvloeistofleverancier.
Koelvloeistof van de Action. De dure, van €1,89 per liter :-)
Reageren? Dat kan onderaan de pagina. Gebruik foto's en tekst toegestaan volgens CC BY-NC-ND o.v.v. "Solo".
vrijdag 20 augustus 2010
woensdag 18 augustus 2010
Autoradio, later?
Autoradio nu!
Iedereen wéét natuurlijk dat je pas aan het eind van het opknappen van een auto een autoradio aanschaft en installeert.
S. (15) wist mij echter haarfijn uit te leggen dat een dergelijke wijsheid nu niet bepaald een uiting van hoge intelligentie is (hij vatte het iets anders samen, maar de strekking komt wel overeen).
Want: waar luister je dan naar als je aan de auto werkt? Je kunt natuurlijk naar je iPod luisteren, maar ja, die draden komen natuurlijk in de war met de bedrading van je auto, en voor je het weet zit je iPod in een Porsche gebouwd. Dat wil je natuurlijk niet.
Dus een béétje slimme vent monteert nú een autoradio, want dan heb je daar gedurende het opknappen van de auto plezier van!
Tja. Daar heb ik weinig tegen in te brengen...
Het einde van een spaarvarken.
Nadat het spaarvarken in een hoek was gejaagd, en daar op hardhandige wijze van de inhoud was ontdaan bleek het autoradio-budget €90 (net jarig geweest, vandaar).
Voorwaar geen megabudget, en het moest ook nog een Pioneer zijn, want alle in alle auto van het programma “Pimp your ride” worden Pioneers ingebouwd.
Dat je het maar weet.
Uiteraard moet de Pioneer aan de voorzijde geschikt zijn van een iXxx-aansluiting, want dat is handig (?).
Tot mijn verbazing kwam hij even later thuis met een Pioneer DEH 2200, geleverd door Halfords (“waarom heb je die niet bij een webshop gekocht?” “dat duurde te lang”).
Van het beschikbare budget kreeg hij nog een € terug.
En het apparaat ziet er nog prima uit ook…
Inbouwen.
Het inbouwen duurde ongeveer 5 seconden. De uit 1978-datererende opening in het middenconsole (waag het niet zoiets “plastic afdekplaat” te noemen!) van de Porsche 924 slikte de 2010-radio als zoete koek.
Middenconsole met Pioneer-radio, voorzijde.
De achterzijde van het middenconsole.
Aansluiten.
So far, so good dus. Nu nog even die duizend draadjes aansluiten.
Het rechterdeel van de connector is de overgang van de 2010-aansluiting links naar de 1978-aansluiting (gewoon losse draden) rechts. Nee, ik overdrijf niet, het zijn er echt duizend ;-)
Iedereen wéét natuurlijk dat je pas aan het eind van het opknappen van een auto een autoradio aanschaft en installeert.
S. (15) wist mij echter haarfijn uit te leggen dat een dergelijke wijsheid nu niet bepaald een uiting van hoge intelligentie is (hij vatte het iets anders samen, maar de strekking komt wel overeen).
Want: waar luister je dan naar als je aan de auto werkt? Je kunt natuurlijk naar je iPod luisteren, maar ja, die draden komen natuurlijk in de war met de bedrading van je auto, en voor je het weet zit je iPod in een Porsche gebouwd. Dat wil je natuurlijk niet.
Dus een béétje slimme vent monteert nú een autoradio, want dan heb je daar gedurende het opknappen van de auto plezier van!
Tja. Daar heb ik weinig tegen in te brengen...
Het einde van een spaarvarken.
Nadat het spaarvarken in een hoek was gejaagd, en daar op hardhandige wijze van de inhoud was ontdaan bleek het autoradio-budget €90 (net jarig geweest, vandaar).
Voorwaar geen megabudget, en het moest ook nog een Pioneer zijn, want alle in alle auto van het programma “Pimp your ride” worden Pioneers ingebouwd.
Dat je het maar weet.
Uiteraard moet de Pioneer aan de voorzijde geschikt zijn van een iXxx-aansluiting, want dat is handig (?).
Tot mijn verbazing kwam hij even later thuis met een Pioneer DEH 2200, geleverd door Halfords (“waarom heb je die niet bij een webshop gekocht?” “dat duurde te lang”).
Van het beschikbare budget kreeg hij nog een € terug.
En het apparaat ziet er nog prima uit ook…
Inbouwen.
Het inbouwen duurde ongeveer 5 seconden. De uit 1978-datererende opening in het middenconsole (waag het niet zoiets “plastic afdekplaat” te noemen!) van de Porsche 924 slikte de 2010-radio als zoete koek.
Middenconsole met Pioneer-radio, voorzijde.
De achterzijde van het middenconsole.
Aansluiten.
So far, so good dus. Nu nog even die duizend draadjes aansluiten.
Het rechterdeel van de connector is de overgang van de 2010-aansluiting links naar de 1978-aansluiting (gewoon losse draden) rechts. Nee, ik overdrijf niet, het zijn er echt duizend ;-)
zondag 15 augustus 2010
Repareren van de ventilatormotor in de kachel van een Porsche 924 uit 1978 (removing heater fan engine).
>-----------------------------------------------------------------
For our English readers: at the end of this message you’ll find a checklist in English for removing the heater fan engine and heat exchanger in a Porsche 924 from 1978.
>-----------------------------------------------------------------
Goed. De ventilatormotor van de kachel had het dus begeven. Repareren dus.
Porsche heeft de 924 als volgt ontworpen:
- neem een ventilatormotor met een kleine radiator, en sluit die aan op het koelsysteem;
- bouw er een Porsche omheen.
Oftewel: die motor zit dus zo’n beetje in het hart van de auto, en is onbereikbaar zonder er eerst heel veel anderen onderdelen er uit te halen.
Hoe je dat doet staat perfect in het werkplaatsboek beschreven:
Titel: Porsche 924 and Turbo – Owners Workshop Manual – 1976 to 1970 – all models – 1984 CC
Auteur: Charles Lipton
Uitgever: Haynes Publication Inc., USA
Jaar: 1981
ISBN: 0856963976
Prijs: Nieuw kost het €25, tweedehands werd het toen ik keek aangeboden vanaf €19,50.
Het is nog te koop (nieuwere druk uit 1988), o.a. bij Bol.com.
Wil je de wat ingewikkelder klussen aan de Porsche doen, dan kun je niet zonder zo’n werkplaatshandboek. Tenminste: wij niet. Alleen al voor de schematische tekeningen alleen is het al goud waard.
Het werkplaatshandboek.
De checklist voor het demonteren van de ventilatormotor bestaat uit een opsomming van zo’n tien punten. “Makkie” denk je dan nog.
Maar het tweede punt verwijst naar een opsomming in een ander hoofdstuk. En die opsomming verwijst naar weer een andere opsomming, en die weer...
Je begrijpt waar ik heen wil.
Uiteindelijk heb ik er één lange opsomming van dertig punten van gemaakt. En die tref je aan het eind van dit bericht aan.
Losmaken van de "heater control valve"
Yes, een gedemonteerde kachelventilatormotor, nog in de behuizing.
De "boosdoener", de ventilatormotor.
Reparatie
Gelukkig kwam toen D. langs. D. is een gepensioneerd vliegtuigonderhoudsmonteur der KLu: de Koninklijke Luchtmacht. Hij onderhield onder andere F16's.
En D. is een niet te evenaren expert op het gebied van metaal en motoren. Werkelijk ongelofelijk!
Met remreiniger heeft hij de ventilatormotor schoongemaakt. En vervolgens de vastgelopen as langzaam losgewrikt. Daarna schoongemaakt, en met perslucht schoongeblazen.
En als laatste heeft hij de lagers met wat leibaanolie gesmeerd.
12 Volt er op, en draaien maar!
Wij blij! D.: zeer bedankt!
Nu alles weer inbouwen.
D. en S. aan de slag bij het demonteren van de kachelventilatormotor.
Stap-voor-stap de ventilatormotor uitbouwen.
Toelichting: in de opsomming is het getal voor de eerste punt is het hoofdstuk, voor de tweede punt de paragraaf, en voor de derde punt de sectie.
>-----------------------------------------------------------------
11.24. Heater (passenger compartment) – removal and installation
11.24.1. disconnect the negative lead from the battery;
11.24.2. remove the heat exchanger (chapter 2)
>-----------------------------------------------------------------
2.27.2 drain the coolant system (section 2.2)
>-----------------------------------------------------------------
2.2.1. do not drain coolant from the system unless the engine is cold;
2.2.3. place a container of at least 8 litres capacity beneath the left side edge of the radiator;
2.2.4. set the heater controls on their warmest settings;
2.2.5. remove the pressure cap on the coolant tank (photo)
2.2.6. loosen the drain plug located on the lower left side of the radiator, and allow coolant to drain.
>-----------------------------------------------------------------
2.27.3 remove the heater control valve (section 2.25)
>-----------------------------------------------------------------
2.25.1 the heater control valve is located beneath the ignition coil and just ahead of the firewall in the engine compartment. It is on the outflow side of the heater and may be found by following the larger and (and lower) tube at the rear of the transfer tube (section 19);
2.25.3. block the wheels of the vehicle if it is not on a lift;
2.25.7. disconnect the control valve operating cable.
2.25.8. loosen the hose clamp on the hose entering the rear of the valve and pull the hose loose
2.25.9. remove the control valve by prying the clip at the front of the valve loose anf remove it, then pulling on the valve to free it from the forward hose
>-----------------------------------------------------------------
2.27.4. loosen the clamps of the heater hoses and remove them
2.27.5. Remove the centre console in the passengers compartment (chapter 12.24)
>-----------------------------------------------------------------
12.24.2. remove the instrument cluster. Mark all wires and connections with pieces of tape and an indelible ink pen before disconnecting the wires;
12.24.3. Remove the knobs from the heater controls and remove the fascia plate from the heater control box (photo);
12.24.4. Remove the radio, if one is installed. Removal procedure depends on the brand and type of radio installed in your vehicle;
12.24.5. Remove the screws from either side of the heater control box;
12.24.6. Remove the ashtray;
12.24.7. Reach behind the switches mounted in the console (if any), press out the switches and unplug the wires. Mark the wires for ease in reassembly;
12.24.8. Remove the shift lever cover and the shift lever boot. The lever cover is held in place by a rubber doughnut around the selector lever. It may be necessary to rock the cover back and forth while pulling upward to loosen it;
12.24.9. If your vehicle is equipped with a 5-speed transmission, remove the two bolts from the guide plate just ahead of the selector lever;
12.24.10. Remove the screws from the lower edge of the console and remove the console by lifting from the back edge of the unit and pulling back (photos);
>-----------------------------------------------------------------
2.27.6. remove the cover from the right side of the heater housing. The cover is held in place by spring clips which must be disengaged with the flat blade of a screwdriver to prevent breakage.
2.27.7. Remove the screws, nuts, and seals which hold the flange which passes through the firewall to the heat exchanger. Dispose of the seals and replace them with new seals when installing the heat exchanger;
2. 27.8. Remove the heat exchanger from the right side of the heater housing, sliding it out along its installation rails;
>-----------------------------------------------------------------
11.24.5. remove the radio speaker grille and the radio speaker from the dashboard.
>-----------------------------------------------------------------
11.24.6. The clamping bar on the heater flap box should now be visible through the radio speaker hole. Insert a flat blade screwdriver behind the dashboard and pry the clamping bar away from the heater flap box. It should now be possible to remove the flap box by lowering it into the passenger side of the vehicle. It may be necessary to pull hoses and ducts from the heater flap box in order to pull it free.
>-----------------------------------------------------------------
For our English readers: at the end of this message you’ll find a checklist in English for removing the heater fan engine and heat exchanger in a Porsche 924 from 1978.
>-----------------------------------------------------------------
Goed. De ventilatormotor van de kachel had het dus begeven. Repareren dus.
Porsche heeft de 924 als volgt ontworpen:
- neem een ventilatormotor met een kleine radiator, en sluit die aan op het koelsysteem;
- bouw er een Porsche omheen.
Oftewel: die motor zit dus zo’n beetje in het hart van de auto, en is onbereikbaar zonder er eerst heel veel anderen onderdelen er uit te halen.
Hoe je dat doet staat perfect in het werkplaatsboek beschreven:
Titel: Porsche 924 and Turbo – Owners Workshop Manual – 1976 to 1970 – all models – 1984 CC
Auteur: Charles Lipton
Uitgever: Haynes Publication Inc., USA
Jaar: 1981
ISBN: 0856963976
Prijs: Nieuw kost het €25, tweedehands werd het toen ik keek aangeboden vanaf €19,50.
Het is nog te koop (nieuwere druk uit 1988), o.a. bij Bol.com.
Wil je de wat ingewikkelder klussen aan de Porsche doen, dan kun je niet zonder zo’n werkplaatshandboek. Tenminste: wij niet. Alleen al voor de schematische tekeningen alleen is het al goud waard.
Het werkplaatshandboek.
De checklist voor het demonteren van de ventilatormotor bestaat uit een opsomming van zo’n tien punten. “Makkie” denk je dan nog.
Maar het tweede punt verwijst naar een opsomming in een ander hoofdstuk. En die opsomming verwijst naar weer een andere opsomming, en die weer...
Je begrijpt waar ik heen wil.
Uiteindelijk heb ik er één lange opsomming van dertig punten van gemaakt. En die tref je aan het eind van dit bericht aan.
Losmaken van de "heater control valve"
Yes, een gedemonteerde kachelventilatormotor, nog in de behuizing.
De "boosdoener", de ventilatormotor.
Reparatie
Gelukkig kwam toen D. langs. D. is een gepensioneerd vliegtuigonderhoudsmonteur der KLu: de Koninklijke Luchtmacht. Hij onderhield onder andere F16's.
En D. is een niet te evenaren expert op het gebied van metaal en motoren. Werkelijk ongelofelijk!
Met remreiniger heeft hij de ventilatormotor schoongemaakt. En vervolgens de vastgelopen as langzaam losgewrikt. Daarna schoongemaakt, en met perslucht schoongeblazen.
En als laatste heeft hij de lagers met wat leibaanolie gesmeerd.
12 Volt er op, en draaien maar!
Wij blij! D.: zeer bedankt!
Nu alles weer inbouwen.
D. en S. aan de slag bij het demonteren van de kachelventilatormotor.
Stap-voor-stap de ventilatormotor uitbouwen.
Toelichting: in de opsomming is het getal voor de eerste punt is het hoofdstuk, voor de tweede punt de paragraaf, en voor de derde punt de sectie.
>-----------------------------------------------------------------
11.24. Heater (passenger compartment) – removal and installation
11.24.1. disconnect the negative lead from the battery;
11.24.2. remove the heat exchanger (chapter 2)
>-----------------------------------------------------------------
2.27.2 drain the coolant system (section 2.2)
>-----------------------------------------------------------------
2.2.1. do not drain coolant from the system unless the engine is cold;
2.2.3. place a container of at least 8 litres capacity beneath the left side edge of the radiator;
2.2.4. set the heater controls on their warmest settings;
2.2.5. remove the pressure cap on the coolant tank (photo)
2.2.6. loosen the drain plug located on the lower left side of the radiator, and allow coolant to drain.
>-----------------------------------------------------------------
2.27.3 remove the heater control valve (section 2.25)
>-----------------------------------------------------------------
2.25.1 the heater control valve is located beneath the ignition coil and just ahead of the firewall in the engine compartment. It is on the outflow side of the heater and may be found by following the larger and (and lower) tube at the rear of the transfer tube (section 19);
2.25.3. block the wheels of the vehicle if it is not on a lift;
2.25.7. disconnect the control valve operating cable.
2.25.8. loosen the hose clamp on the hose entering the rear of the valve and pull the hose loose
2.25.9. remove the control valve by prying the clip at the front of the valve loose anf remove it, then pulling on the valve to free it from the forward hose
>-----------------------------------------------------------------
2.27.4. loosen the clamps of the heater hoses and remove them
2.27.5. Remove the centre console in the passengers compartment (chapter 12.24)
>-----------------------------------------------------------------
12.24.2. remove the instrument cluster. Mark all wires and connections with pieces of tape and an indelible ink pen before disconnecting the wires;
12.24.3. Remove the knobs from the heater controls and remove the fascia plate from the heater control box (photo);
12.24.4. Remove the radio, if one is installed. Removal procedure depends on the brand and type of radio installed in your vehicle;
12.24.5. Remove the screws from either side of the heater control box;
12.24.6. Remove the ashtray;
12.24.7. Reach behind the switches mounted in the console (if any), press out the switches and unplug the wires. Mark the wires for ease in reassembly;
12.24.8. Remove the shift lever cover and the shift lever boot. The lever cover is held in place by a rubber doughnut around the selector lever. It may be necessary to rock the cover back and forth while pulling upward to loosen it;
12.24.9. If your vehicle is equipped with a 5-speed transmission, remove the two bolts from the guide plate just ahead of the selector lever;
12.24.10. Remove the screws from the lower edge of the console and remove the console by lifting from the back edge of the unit and pulling back (photos);
>-----------------------------------------------------------------
2.27.6. remove the cover from the right side of the heater housing. The cover is held in place by spring clips which must be disengaged with the flat blade of a screwdriver to prevent breakage.
2.27.7. Remove the screws, nuts, and seals which hold the flange which passes through the firewall to the heat exchanger. Dispose of the seals and replace them with new seals when installing the heat exchanger;
2. 27.8. Remove the heat exchanger from the right side of the heater housing, sliding it out along its installation rails;
>-----------------------------------------------------------------
11.24.5. remove the radio speaker grille and the radio speaker from the dashboard.
>-----------------------------------------------------------------
11.24.6. The clamping bar on the heater flap box should now be visible through the radio speaker hole. Insert a flat blade screwdriver behind the dashboard and pry the clamping bar away from the heater flap box. It should now be possible to remove the flap box by lowering it into the passenger side of the vehicle. It may be necessary to pull hoses and ducts from the heater flap box in order to pull it free.
>-----------------------------------------------------------------
Abonneren op:
Posts (Atom)