Onderdelen
Onze trouwe bloglezers weten het: vorige week hebben we een Porsche 924 gekocht voor de onderdelen.
Toen we de schroevendraaier pakten om de verlaagde voorbumper er af te schroeven viel het ons op dat deze wel èrg goed gemonteerd is. Niet iets wat een hobbyist “even” doet.
Daarom zijn we de Porsche eens goed gaan bekijken.
Klik voor een vergroting.
Uitgebouwd
De Porsche heeft een met kunststof uitgebouwde achter- en voorzijde, brede treeplanken en een verlaagde voorbumper. En zover als S. en ik kunnen beoordelen (we zijn hobbyisten, geen professionele Porsche-pimpers) is dat goed gedaan. Alles zit er strak op, schroeven en popnagels zijn eigenlijk nauwelijks zichtbaar.
Omdat de bodemplaat van S. zijn eigen Porsche rot was zijn we eens onder deze Porsche gedoken. En die bodemplaat ziet er eigenlijk beter uit dan de onze. We hebben een klein rot plekje gevonden, en verder niet.
Doordat er geen stoelen in zitten is de bodem ook van binnenuit zichtbaar. En die ziet er prima uit.
Aan de buitenkant zit wel roest langs de randen van het dak, maar ook dat is een stuk minder als bij de Porsche van S.
Al met al ziet deze Porsche er door de brede uitbouw er gewoon erg goed uit.
Samengevat: eigenlijk is dit wel een erg mooie basis om deze 924 weer op te bouwen. Beetje zonde om de onderdelen er af te schroeven...
Rijders en bouwers
Vervolgens zijn we eens gaan nadenken over de manier waarop we de rode Porsche van S. weer op de straat gekregen hebben.
Eigenlijk was alles er op gericht om de auto weer rijdend te krijgen. Bij aankoop hebben we minder gekeken naar de bodemplaat en de roest.
Dat betekende dat we veel tijd kwijt zijn geweest aan het repareren van de bodemplaat, het repareren van de kachel en nog veel meer.
Je kunt dat allemaal lezen in deze blog. Gewoon onderaan beginnen en je kunt het meebeleven.
We hadden het ook op een andere manier kunnen aanpakken: een goed kaal chassis en met een goede body (carrosserie) nemen en die weer opbouwen.
En dat is mogelijk met de Porsche die we nu gekocht hebben.
Dilemma
En nu? Eigenlijk vinden we het zonde om deze Porsche als donor te gaan gebruiken. Daar is deze gewoon nog te mooi voor.
Er ontbreken delen aan de auto zoals de automatische versnelling en het interieur, maar die zijn allemaal los te koop. Als eerste schatting, voor zo’n €700.
Zelf doen dus maar en een tweede Porsche gaan bouwen? Het is wel verleidelijk...
Maar nee, er ligt nog veel werk te wachten bij onze projecten: de Porsche van S., de Burton, de Volvo 66 en de LandCruiser 70.
En de onderdelen die we voor S. zijn Porsche nodig hebben gaan we gewoon los kopen. We kennen de markt inmiddels een beetje.
En de Porsche die we hebben gekocht voor onderdelen? Die gaan we weer verkopen. Als geheel, niet in losse onderdelen, want dat is jammer.
Interesse?
Is het je jongens- of meisjesdroom om zelf een betaalbare Porsche 924 te gaan opknappen? Ok., dan kan dit de start zijn.
Erg geschikt als vader-zoon-, moeder-dochter-, vader-dochter-, moeder-zoon- of als vriendenproject.
Wil je meer weten? e-mailen kan, maar we hebben hier prima koffie en “grenadine groen”. Kom zelf maar eens kijken en luisteren wat zo’n project inhoudt.
Als je op zoek bent naar een Porsche waarmee je morgen de weg op gaat: vergeet deze dan.
Heb je een "jaartje" de tijd, en wil je er iets moois van maken, dan kan dit een prima start zijn.
En om de "verwachtingen te managen": voor €400 koop je geen flitsende bolide. Verwacht bij de opbouw "bloed, zweet en tranen" (ok., ik overdrijf. Een beetje ;-).
Verwacht een hele leerzame periode, waarbij je de dagelijkse beslommeringen vergeet (je krijgt er andere beslommeringen voor terug :-).
Als je het goed doet staat er over enige tijd een betaalbare Porsche sportwagen op de stoep. Jawel!
Te koop, de financiën.
Interesse in de Porsche? We vragen er dus €400 voor. Daarvoor krijg je het chassis met de 924-motor met originele velgen en de uitgebouwde body.
En omdat we heb leuk vinden om anderen te helpen om zo’n project te starten kunnen we je helpen met het vervoer. De huur van een autoambulance kost €65, en we vragen €0,25 cent per kilometer om ‘m naar je toe te rijden.
Belangrijk natuurlijk: de Porsche is van 1980, en daarmee officieel oldtimer.
Je betaalt geen wegenbelasting, en de verzekering kost €7 per maand (echt).
Tijdens de bouw heb je geen APK nodig, en geen verzekering. Dat doe je door de auto te schorsen.
De RDW-gegevens staan hier (kenteken invullen).
Dus: heb je interesse? Laat maar weten…
De foto's
Klik op de foto voor een vergroting.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten