zaterdag 28 augustus 2010

RDW: onvoltooid toekomstige tijd?

Wie is er goed in Nederlands? Vandaag hadden we ons voorgenomen om voor de APK naar de RDW te gaan. Die zin heeft echter iets onvoltooid toekomstigs in zich...
Nu, dat klopte.

Het resultaat telt.
Toch?
Kijk eerst maar even >>> hier <<< (vergeet niet terug te komen :-)
Maar voordat het zover was... moest er eerst nog iets gebeuren.
En dat lukte dankzij D. Gepensioneerd straaljager onderhoudsmonteur der Koninklijke Luchtmacht.
En onze held van de dag!

De weg op.
Van de RDW hadden we een kenteken-voor-een-dag toegezonden gekregen, dus vandaag konden we voor het eerst met de Porsche de weg op.

Kenteken voor één dag:



















Nu, "op de weg stilstaan", dat ging goed.

Het rijden was echter iets anders. Dat ging wel, maar helemaal niet soepel. De Porsche gedroeg zich als een Duitse primadonna en weigerde op een regenachtige dag als deze het beste beentje voor te zetten.
Wel drie beentjes, maar absoluut geen vier.
Met mijn uitgebreide kennis van auto's (geen) wist ik onmiddelijk te melden dat de Porsche op drie cilinders liep. En dus eigenlijk een 923 was.
Dat leidde enigszins tot spanningen tussen S. en mij.

Oplossing: op zoek naar de oorzaak.

Luchtledig.
Autobouwers weten allerlei slimme dingetjes te verzinnen. Daar zal ik je niet mee lastigvallen.
Maar feit is wel dat het slangetje dat je hier ziet geacht wordt luchtdicht te zijn.
Kijk eens goed. Lijkt niet op luchtdicht hè?
Klopt, dat was het ook niet.

Links de verdeler. Die jaagt op het juiste moment hoogspanning naar de juiste bougie.
En rechts het lekke slangetje:















Nadat D. uit zijn onuitputtelijke voorraad een slangtje tevoorschijn had getoverd en had geplaatst, zijn we een proefrit gaan maken.
Helaas. Wel beter, maar de motor liep nog steeds niet goed. Eerder "rauw".
Op zoek dus naar mogelijke andere storingen.

Springen vonken over?
Waar denk je aan als de motor niet goed loopt?
Juist. De bougies.
Die hebben we vervangen door fraaie nieuwe. Van Bosch natuurlijk. Zo'n Porsche accepteert geen andere nationaliteiten ;-)

De bougie (Frans woord, in het Duits is het "Zündkerze :-) wordt in het motorblok geschroefd.
Met een Zweedse moersleutel, trouwens...



















Bougiekabels er op gezet, en een proefrit gemaakt.
Helaas, geen succes... Nog steeds gepruttel.

Springen vonken over, deel II?
De verdelerkap zag er goed uit. Èn we hadden nieuwe bougies.
Op zoek naar de volgende verdachte: de kabels.
Op het oog zagen die er goed uit.
Maar D. liet zich niet misleiden, en keek achter het rubber.

En dit is wat hij zag:















De conclusie kunnen we kort houden. Niet goed.
Vonkjes kunnen best springen. Maar niet over zo'n diep gat.
Om hoge kosten voor nieuwe rubbers te voorkomen ('t blijft een dure Duitse matrone hè :-) heeft D. "operatie krimpkous" gestart.

Krimpous er over, fohn er over, en dan is dit het resultaat:














Eind goed, al goed?
Nee, nog niet.
Bij het proefdraaien hoorden we het bekende geschreeuw om aandacht van een V-snaar.

Deze dus:
























Béétje slap.
En hoe span je zo'n ding.
Het antwoord is simpel: RTFM, een bekende IT-term. : Read The F...... Manual (de F-met-puntjes laat ik aan je verbeelding over).

Bij deze:



















V-snaar spannen bleek simpel te zijn (alles is simpel als je het weet...).

De proefrit.
Het resultaat daarvan heb je al in het YouTube-filmpje aan het begin kunnen zien.
We hebben alleen maar in de wijk vorzichtige rondjes gedraaid, maar wat is zo'n Porsche snel...
Je hebt gelijk. Ik ben niets gewend... :-)

Bij de RDW zijn we niet geweest.
Maar dat komt nog wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten