zondag 22 augustus 2010

Porsche 924 voor dummies, deel I

Voel je niet aangesproken door de titel. Ik ben hier namelijk de dummy. Ik heb me de verschillende motoronderdelen laten aanwijzen, en er een kort overzicht van gemaakt.
Heb je al kennis van automotoren, sla dit dan gerust over.

Eerst de motor als geheel. Als je er op klikt, dan krijg je een flinke vergroting.
Je ziet er zeven cijfers in staan:
1. luchtfilter;
2. kachelhuis;
3. luchtinlaat;
4. injectie;
5. benzinefilter;
6. bobine;
7. verdeler.

Van ieder onderdeel tref je hierna een aparte foto aan.

1. luchtfilter. Eenvoudig open te maken. Zit er een stoffig filter in, dan is aan te raden dit te vervangen. Kost geen rib uit het lijf. Brezan verkoopt ze.



















2. het beroemde kachelhuis. De grote schijf is de bovenkant.






















3. de luchtinlaat.



















4. de benzineinjectie. Geen carburateur dus. Meer weten? Wikipedia weet alles over injectiemotoren.



















5. benzinefilter (met de slang er op). Bij ons glimmend nieuw. De benzinepomp zelf zit bij de benzinetank, onder de auto.
























6. Bobine. Maakt van de 12 volt accuspanning een hoge spanning waar de bougies prima van gaan vonken. Ook hier weet Wikipedia van alles over bobines.






















7. Verdeler. Verdeelt de hoge spanning van de bobine keurig over de vier cilinders.

2 opmerkingen:

  1. 5 is niet de benzinepomp die hangt achteraan onder de auto en bij sommige ook een 2e in de benzinetank .
    De 5 in de motorruimte is de benzinefilter .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt! Ik zal het aanpassen. Bij de RDW in de smeerput heb ik de benzinepomp bij de tank gezien. Ik vroeg me al wat er daar stond te zoemen als de auto op contact stond...

    BeantwoordenVerwijderen