zondag 15 augustus 2010

Repareren van de ventilatormotor in de kachel van een Porsche 924 uit 1978 (removing heater fan engine).

>-----------------------------------------------------------------
For our English readers: at the end of this message you’ll find a checklist in English for removing the heater fan engine and heat exchanger in a Porsche 924 from 1978.
>-----------------------------------------------------------------

Goed. De ventilatormotor van de kachel had het dus begeven. Repareren dus.

Porsche heeft de 924 als volgt ontworpen:
- neem een ventilatormotor met een kleine radiator, en sluit die aan op het koelsysteem;
- bouw er een Porsche omheen.

Oftewel: die motor zit dus zo’n beetje in het hart van de auto, en is onbereikbaar zonder er eerst heel veel anderen onderdelen er uit te halen.

Hoe je dat doet staat perfect in het werkplaatsboek beschreven:
Titel: Porsche 924 and Turbo – Owners Workshop Manual – 1976 to 1970 – all models – 1984 CC
Auteur: Charles Lipton
Uitgever: Haynes Publication Inc., USA
Jaar: 1981
ISBN: 0856963976

Prijs: Nieuw kost het €25, tweedehands werd het toen ik keek aangeboden vanaf €19,50.
Het is nog te koop (nieuwere druk uit 1988), o.a. bij Bol.com.
Wil je de wat ingewikkelder klussen aan de Porsche doen, dan kun je niet zonder zo’n werkplaatshandboek. Tenminste: wij niet. Alleen al voor de schematische tekeningen alleen is het al goud waard.

Het werkplaatshandboek.
























De checklist voor het demonteren van de ventilatormotor bestaat uit een opsomming van zo’n tien punten. “Makkie” denk je dan nog.
Maar het tweede punt verwijst naar een opsomming in een ander hoofdstuk. En die opsomming verwijst naar weer een andere opsomming, en die weer...
Je begrijpt waar ik heen wil.
Uiteindelijk heb ik er één lange opsomming van dertig punten van gemaakt. En die tref je aan het eind van dit bericht aan.

Losmaken van de "heater control valve"



















Yes, een gedemonteerde kachelventilatormotor, nog in de behuizing.



















De "boosdoener", de ventilatormotor.



















De motor zelve. De "fan" draait niet meer, vastgelopen. Problem found...
























Reparatie
Gelukkig kwam toen D. langs. D. is een gepensioneerd vliegtuigonderhoudsmonteur der KLu: de Koninklijke Luchtmacht. Hij onderhield onder andere F16's.
En D. is een niet te evenaren expert op het gebied van metaal en motoren. Werkelijk ongelofelijk!

Met remreiniger heeft hij de ventilatormotor schoongemaakt. En vervolgens de vastgelopen as langzaam losgewrikt. Daarna schoongemaakt, en met perslucht schoongeblazen.
En als laatste heeft hij de lagers met wat leibaanolie gesmeerd.
12 Volt er op, en draaien maar!
Wij blij! D.: zeer bedankt!
Nu alles weer inbouwen.

D. en S. aan de slag bij het demonteren van de kachelventilatormotor.





















Stap-voor-stap de ventilatormotor uitbouwen.
Toelichting: in de opsomming is het getal voor de eerste punt is het hoofdstuk, voor de tweede punt de paragraaf, en voor de derde punt de sectie.


>-----------------------------------------------------------------


11.24. Heater (passenger compartment) – removal and installation

11.24.1. disconnect the negative lead from the battery;

11.24.2. remove the heat exchanger (chapter 2)

>-----------------------------------------------------------------

2.27.2 drain the coolant system (section 2.2)

>-----------------------------------------------------------------

2.2.1. do not drain coolant from the system unless the engine is cold;

2.2.3. place a container of at least 8 litres capacity beneath the left side edge of the radiator;

2.2.4. set the heater controls on their warmest settings;

2.2.5. remove the pressure cap on the coolant tank (photo)

2.2.6. loosen the drain plug located on the lower left side of the radiator, and allow coolant to drain.

>-----------------------------------------------------------------

2.27.3 remove the heater control valve (section 2.25)

>-----------------------------------------------------------------

2.25.1 the heater control valve is located beneath the ignition coil and just ahead of the firewall in the engine compartment. It is on the outflow side of the heater and may be found by following the larger and (and lower) tube at the rear of the transfer tube (section 19);

2.25.3. block the wheels of the vehicle if it is not on a lift;

2.25.7. disconnect the control valve operating cable.

2.25.8. loosen the hose clamp on the hose entering the rear of the valve and pull the hose loose

2.25.9. remove the control valve by prying the clip at the front of the valve loose anf remove it, then pulling on the valve to free it from the forward hose

>-----------------------------------------------------------------

2.27.4. loosen the clamps of the heater hoses and remove them

2.27.5. Remove the centre console in the passengers compartment (chapter 12.24)

>-----------------------------------------------------------------

12.24.2. remove the instrument cluster. Mark all wires and connections with pieces of tape and an indelible ink pen before disconnecting the wires;

12.24.3. Remove the knobs from the heater controls and remove the fascia plate from the heater control box (photo);

12.24.4. Remove the radio, if one is installed. Removal procedure depends on the brand and type of radio installed in your vehicle;

12.24.5. Remove the screws from either side of the heater control box;

12.24.6. Remove the ashtray;

12.24.7. Reach behind the switches mounted in the console (if any), press out the switches and unplug the wires. Mark the wires for ease in reassembly;

12.24.8. Remove the shift lever cover and the shift lever boot. The lever cover is held in place by a rubber doughnut around the selector lever. It may be necessary to rock the cover back and forth while pulling upward to loosen it;

12.24.9. If your vehicle is equipped with a 5-speed transmission, remove the two bolts from the guide plate just ahead of the selector lever;

12.24.10. Remove the screws from the lower edge of the console and remove the console by lifting from the back edge of the unit and pulling back (photos);

>-----------------------------------------------------------------

2.27.6. remove the cover from the right side of the heater housing. The cover is held in place by spring clips which must be disengaged with the flat blade of a screwdriver to prevent breakage.

2.27.7. Remove the screws, nuts, and seals which hold the flange which passes through the firewall to the heat exchanger. Dispose of the seals and replace them with new seals when installing the heat exchanger;

2. 27.8. Remove the heat exchanger from the right side of the heater housing, sliding it out along its installation rails;

>-----------------------------------------------------------------

11.24.5. remove the radio speaker grille and the radio speaker from the dashboard.

>-----------------------------------------------------------------

11.24.6. The clamping bar on the heater flap box should now be visible through the radio speaker hole. Insert a flat blade screwdriver behind the dashboard and pry the clamping bar away from the heater flap box. It should now be possible to remove the flap box by lowering it into the passenger side of the vehicle. It may be necessary to pull hoses and ducts from the heater flap box in order to pull it free.

>-----------------------------------------------------------------

Geen opmerkingen:

Een reactie posten